Belangstelling voor smart homes neemt af

Branchenieuws Publicatiedatum: 3 september 2018geschatte leestijd: 2 minuten

Smart homes als concept kunnen op steeds minder interesse rekenen. Dat blijkt uit gegevens van onderzoeksbureau GfK.

Belangstelling voor smart homes neemt af
De meest recente gegevens van GfK laten zien dat 49 procent van de Nederlanders zichzelf inschaalt als geïnteresseerd of zeer geïnteresseerd in smart home, een afname ten opzichte van vorig jaar, toen dat percentage nog op 59 procent stond. Verder blijft 30 procent neutraal en 21 procent geeft aan geen interesse te hebben (17% in 2017).

Kosten belangrijkste barrière
De kostenfactor blijkt volgens de onderzoekers de belangrijkste barrière om tot de aanschaf van smart home-oplossingen over te gaan. Toch is in vergelijking met vorig jaar (51%) dit percentage significant lager (nu 41%). Het gaat dus niet alleen om geld, kennelijk ziet men de toegevoegde waarde onvoldoende. Verder veelgenoemde belemmeringen zijn zorgen over het hacken van apparaten en de privacy. Beide worden genoemd door meer dan een derde van de consumenten.

Gemak en energie besparen
De door Nederlandse consumenten meest genoemde voordelen van smarthome-oplossingen blijven gemak en de mogelijkheid om energie te besparen. De behoefte om je apparaten vanaf elke locatie aan te sturen is dalende en staat nu op de derde plaats. Op de vierde plaats staat een verhoogd gevoel van veiligheid. De laatste is licht stijgende.

Privacy en hacks
Technologie-expert Barbara Schouten van GfK stelt dat producenten en retailers met een duidelijke boodschap moeten komen om de afnemende belangstelling te bestrijden. “Nederlandse consumenten zullen gerustgesteld moeten worden over zorgen omtrent privacy en hacks en ze zullen overtuigd moeten worden van de toegevoegde waarde die smart home-producten te bieden hebben.”

Smart homes ingeburgerd
In 2017 concludeerde GfK dat Smart homes steeds meer raken ingeburgerd. Volgens het bureau was toen de helft van de Nederlanders inmiddels bekend met de term smart home. Consumenten zouden steeds vaker de voordelen van een smart home inzien, vooral als het gaat om controle en gemak. Het bekend zijn met heeft vooralsnog niet geleid tot het omarmen van smart home oplossingen.

Smart homes en de professional
Hoe staat het dan met de professionals? Ook installateurs lijken nog weinig interesse te hebben in bijvoorbeeld smart lighting, dataverzameling en het Internet of Things, zo bleek eerder dit jaar op een bijeenkomst van Uneto. “Als je denkt dat je als installateur nu vijf jaar achterover kunt leunen, dan heb je het mis. Je moet nu echt mee met de tijd, anders word je onder de voet gelopen,” zo waarschuwde Theo Smulders, directeur van Celsius Benelux.

Hele wijk met smart technologie
In andere gevallen kiest de projectontwikkelaar voor toepassing van slimme technologie. Zo is aan de rand van Rijswijk de wijk Rijswijk Buiten gerealiseerd. De hagelnieuwe all electric woningen zijn state-of-the-art op het gebied van woningbouw, dus hier kijkt men niet op van een zonnedak of een buitenunit meer of minder. Maar wat minder zichtbaar is, is het gebruik van veel smart-home-technologie in deze woningen.

Bron: Installatiejournaal

Nu altijd op de hoogte! Acties, tips en nieuws