Bijna drie kwart van de installateurs heeft geen werkende website

Geen categorie Publicatie datum: 22 mei 2017

Uit eerder onderzoek van Telefoonboek.nl bleek al dat onder andere huisartsen en stukadoors voor een groot deel geen eigen, werkende website bezitten. Nu zijn er vooral in het midden- en kleinbedrijf nog een hoop andere branches waar het contact met de klant vooral nog telefonisch of per post gaat. Hoe zit dat bijvoorbeeld met installateurs? Ook dit is een branche die vaak te maken heeft met kleinere bedrijfjes van één of een paar personen, waardoor het opzetten en bijhouden van een goede website er nog wel eens bij in schiet. Telefoonboek.nl zette de online feitjes over deze branche op een rijtje.

Onderzoek

In de database van Telefoonboek.nl staan 5541 bedrijven geregistreerd in de categorie ‘Loodgieter’. Bij deze bedrijven werd gekeken hoeveel er een werkende website bezitten. Bij slechts 1445 bedrijven werd er een werkende website gevonden, hetgeen neerkomt op 26,1%. Dat wil zeggen dat 73,9% van de installateurs, zo’n 4096 gevallen, geen werkende website heeft.

SSL-beveiliging

Van de 1445 loodgieters die wél een werkende website hebben, bezit maar 3,3% een SSL-certificaat. Een SSL-gecertificeerde verbinding, te herkennen aan ‘https’ en een hangslotje in de adresbalk, zorgt ervoor dat de opgezochte en ingevulde informatie niet door derden bekeken kan worden. Dat wil zeggen dat 96,7% van de installatiewebsites onvoldoende beveiligd zijn.

Responsive

Ook zijn de websites getest op responsiveness. Responsiveness houdt in dat de website meebeweegt met het apparaat waarop deze getoond wordt. Zo is deze dus altijd goed leesbaar en bruikbaar ongeacht het apparaat waarop deze bekeken wordt, zoals op de smartphone. Bij 51,1% van de 1445 installateurs werd een responsive website gevonden. Dat betekent dat bijna de helft van de websites van installateurs aan bruikbaarheid en leesbaarheid inboet als deze bekeken worden op mobiel.

Gemiste kans

Ronny Oonk, manager van Places Websites en onderzoeker van Telefoonboek.nl, noemt dit een gemiste kans: “Een simpele, maar duidelijke website dient als online uithangbord voor je bedrijf. Het zorgt ervoor dat het bedrijf makkelijk online vindbaar wordt en kan uiteindelijk ook meer klandizie en omzet opleveren.”

Bron: Installatietotaal.nl

Nu altijd op de hoogte!

Acties, tips en nieuws