“Onrust om TopLine modellen zet mensen aan het denken”

Branchenieuws Publicatiedatum: 18 januari 2018geschatte leestijd: 4 minuten

Eigenlijk is de TopLine-soap, het onderzoek dat RTL liet maken en de ophef die ontstaan is, een grote roep om vaklui en een schreeuw om nu eens écht goed om te gaan met vakkundig onderhoud aan élke cv-ketel. Dat stelt Eddy Buiting – hoofdredacteur Installatie.nl – in een recent verschenen opiniestuk naar aanleiding van de recente onthullingen van RTL Nieuws.

Vorig jaar februari, op de Bouwbeurs, ging het bij Nefit in eerste aanleg niet over de beurs zelf en dat zal de komende VSK vermoedelijk niet anders zijn. Toen waren het de problemen met de branderdeksel uit de TopLine’s van 2006-2009, nu de publiciteitsgolf die ontstaan is door de RTL Nieuws-publicatie, over de in de installatiebranche al jaren bekende en erkende problemen met de brander en de wisselaar van deze toestellen. Geen veiligheidsrisico volgens het overgrote deel van de branche en een kwestie die op vakniveau al jaren onder een vergrootglas ligt. RTL en haar deskundigen vinden in hun wijsheid dat het toestel levensgevaarlijk is en dat Nefit informatie verzwijgt.

Onderdelen

Van de 125.000 branderdeksels waren er vorig jaar 80.000 nog niet vervangen. Een operatie die dit jaar conform de deal met de NVWA eindelijk afgerond wordt, nadat Nefit ook nog eens voorraadproblemen had. Het leverde gemor op bij installateurs, maar uiteindelijk worden de mouwen opgestroopt. Er zijn parallel aan dit verhaal na storingen, klachten en bij onderhoud gemeten afwijkingen inmiddels ook 25000 warmtewisselaars vervangen binnen de garantietermijn, waarvan het merendeel afgelopen jaar. Feiten die bewijzen: de gewraakte TopLine is alles behalve een succesnummer; een gegeven waar de markt, installateurs, eigenaren én Nefit al geruime tijd mee te dealen hebben. Maar een ‘killerketel’, zoals het AD de ‘alarmerende’ RTL-publicatie likkebaardend aandikt, een ‘CO-bom’, zoals onderzoeker Peter Coppes met gevoel voor nuance roept?

Incidenten

Incidenten die zich voordoen, worden gemeld, geteld en opgelost. In het geval van Nefit: warmtewisselaar: 63 gevallen bekend van smeltschade binnen het toestel, waarbij de schade in 8 gevallen ook aan de buitenkant zichtbaar was. Bij de slecht afgesloten branderdeksel ontstond 180 keer een probleem meestal met een storing tot gevolg. Bijna 250 incidenten waarbij elke er één te veel is. Gelukkig geen persoonlijk letsel bevestigd, dat aantoonbaar hieraan gelieerd is; wel zorgen en gedoe voor consument en installateur.

Het effect

Het oplossen van alle geponeerde problemen, is allang niet meer genoeg om forse (imago) schade te ontlopen. De fabrikant zegt een volledig transparante en kloppende correspondentie met de NVWA te hebben, iets wat RTL in haar berichtgeving overigens in twijfel trekt, wat de warenwaakhond vervolgens weer niet bevestigt. Het verhaal heeft een hoog welles-nietes-gehalte gekregen en gaat allang niet meer of het probleem nu echt een probleem is. Enfin: we hebben een bange consument, een overspoelde installateur en een oer-Nederlandse kwaliteitsfabrikant die op basis van een theoretische kans op gevaar, beargumenteerd door twee deskundigen, publicitair op de rug ligt. Actief alle branders van 125.000 toestellen vervangen, was in de wetenschap van vandaag, destijds waarschijnlijk verstandiger geweest, in het licht van de imagoschade en herstelschade die Nefit nu te verstouwen krijgt. Achteraf is het makkelijk praten.

Waar liggen nu échte problemen

Er draaien zes miljoen gastoestellen in Nederland. Dit jaar zijn er dik 400.000 nieuwe toestellen geplaatst. En dat blijft nog wel even zo. Het mag geen verrassing zijn dat in een markt waar elke consument op elke hoek een ketel kan kopen, iedereen ze aan mag sluiten en slechts een deel van de toesteleigenaren zijn ketel volgens de kraakheldere fabrikantvoorschriften laat onderhouden, er incidenten ontstaan. Sterker nog: het moet helaas haast wel, het is al jaren zo. Elk merk kent zijn incidenten, permanent worden toestellen in detail aangepast en verbeterd en slechts een fractie daarvan komt naar buiten. Ook Agpo, ATAG’s Blauwe Engel, en Vaillant’s HR Solide en Remeha hebben hun problemen gehad. Daarbovenop: de prijsdruk en de economische crisis, de beperkte instroom van vaklui, heeft de markt met een gigantisch probleem opgezadeld.

Gebreken en de oorzaak

Elk vakbedrijf kent de zwakke plekken van verschillende toestellen. Betekent een incident per definitie dat de ketel onveilig is? De veiligheid rond het toestel is een samenspel. Er zijn heel veel installatiebedrijven die het niet zo nauw nemen de veiligheidsvoorschriften. Een goede CO-meting met een gekalibreerde meter, een goede (vervangen) rookgasafvoer. Net zoals er consumenten zijn die hun neus ophalen voor interesse in het apparaat dat met brandbaar gas, op 1600 graden Celsius warmte produceert op zolder, maar wel elke vijf jaar een nieuwe smart TV aan de muur schroeven. Prioriteiten.

Waar is de nuance?

Opvallend is de nuance waarmee de vakhandel omgaat met de publiciteitsgolf. Niet ontkennen, maar aanpakken; in het belang van de verontruste klant. De NVWA mag oordelen of Nefit in gebreke is gebleken en of de dik acht jaar durende correspondentierelatie over de TopLine hiaten bevat. Installateurs worden platgebeld.. Dat het grootste deel van de installatiemarkt in de publiciteitsgolf niets nieuws hoort en vooral verbaasd is over de heftigheid waarmee het opgediend wordt, is wel een teken aan de wand.

Wat leren we nu vooral?

De winst: zowel de onderzoekers in het RTL-bommetje en Nefit onderschrijven het belang van goed onderhoud door een installateur die zijn vak verstaat. En ieder huishouden heeft deze week even in zijn cv-ketel-hok gekeken, waarbij hopelijk veel mensen gezien hebben dat ze binnen een risicogroep van karig onderhoud vallen. Vorig jaar zijn er ondanks campagnes rondom koolmonoxide, de berichten over de erkenningsregelingen en de actieve promotie van CO-melders weer méér koolmonoxidedoden en gewonden te noteren dan 2016. Incidenten die niet in een theoretisch model zouden kúnnen plaatsvinden, maar die echt gebeurd zijn.

Nefit heeft een video ontwikkeld om de werking van de cv-ketel uit te leggen en waar eventuele gevaren ontstaan.

Bron: Installatie.nl door Eddy Buiting

Nu altijd op de hoogte! Acties, tips en nieuws